با توجه به اضافه شدن هواپیمای ایرباس اِی ۳۲۰ نئو (Airbus A321neo) از ناوگان هوایی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) به پروازهای ایران – ترکیه قصد داریم نگاهی به جزئیات این هواپیما از جمله تعداد صندلی‌ها، امکانات، تکنولوژی‌های به کار رفته و سایر موارد مربوطه بپردازیم.

ایرباس A321neo از سال ۲۰۱۸ به ناوگان ترکیش ایرلاینز اضافه شده و از آن به عنوان نخستین هواییمای بدنه باریک هوشمند یاد می‌شود. چرا که برخلاف هواپیماهای هم رده خود از فضای کابین بزرگتری‌ برخوردار است، از آخرین فناوری‌ها برخوردار بوده، امکانات مدرن در آن دیده می‌شود و در عین حال که از مصرف بهینه و عملکرد بالایی برخوردار است، از فناوری سبز استفاده کرده و آلاینده کمتری وارد هوا می‎‌کند.

مشخصات عمومی و فنی ایرباس A321neo

ایرباس A321neo یک هواپیمای مسافربری از خانواده ایرباس‌های A320 است که در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی ایرباس ساخته شد. از لحاظ ابعاد، ایرباس A321neo دارای ارتفاع ۱۱ متری، طول ۴۴.۵۱ متری و با درنظر گرفتن دو بال آن دارای عرض ۳۵.۸ متری است که این مشخصات باعث می‌شود ایرباس A321neo  در رده هواپیماهای تجاری باریک بدنه و سایز متوسط قرار  بگیرد. همچنین هواپیمای مذکور مجوز پرواز برای نهایت ۲۴۴ مسافر را خواهد داشت، هرچند به طور معمول با ظرفیت ۱۶۲ صندلی در کلاس اکونومی و ۲۰ صندلی در کلاس بیزنس پرواز می‌کند (جهت آشنایی با انواع کلاس‌های پرواز در هواپیما کلیک کنید). از سایر مشخصات فنی ایرباس A321neo می‌توان به ماکسیموم رنج ۷۴۰۰۰ کیلومتری و ماکسیموم سرعت ۸۷۶ کیلومتر بر ساعتی اشاره داشت.

تفاوفت ایرباس A321neo و A321

همانطور که در تیترهای پیش عنوان کردیم ایرباس A321 نئو از خانواده ایرباس A320 بوده و مدل ارتقا یافته ایرباس A321 محسوب می‌شود. در واقع پسوند neo در این مدل اشاره به New Engine Option یا بهره‌وری از موتور‌های جدید‌تر نسبت به برادر بزرگ‌تر خود دارد. موتور هواپیمای  A321neo حدود ۲۰ درصد در مصرف سوخت بهینه‌تر است و در سایر موارد نیز ایرباس نئو ۹۰۰ کیلومتر رنج بیشتری نسبت به A320 دارد، فضای کابین آن بزرگ‌تر شده و ظرفیت باربری آن ۲ تن افزایش یافته است.

 

سفری ایمن و راحت با ایرباس A321neo

علاوه بر برتری‌های فنی در ایرباس A321neo، این هواپیما امکانات بالایی برای سهولت مسافرین خود در نظر گرفته است. پیش‌تر در لست سکند اشاره کرده بودیم که کدام هواپیماها بسیار راحت هستند و گفتیم که یکی از معایب‌ هواپیماهای بدنه باریک عرض کم کابین‌ها است که فضای کمی را برای مسافران فراهم می‌کنند. این موضوع در صندلی‌های کلاس اکونومی یا اقتصادی هواپیماهای بدنه باریک بیشتر دیده می‌شود. اما به لطف مهندسی جدید، فضای میان صندلی‌‌ها و راهروی Airbus A321neo نسبت به ورژن قدیمی‌تر خود بهینه‌تر شده است و علاوه‌ بر فضای بیشتری که سرنشینان با مسافرین کناری خود دارند، فاصله با صندلی‌های جلویی نیز بیشتر شده است.

همچنین در ایرباس A321neo مسافرین از صندلی‌های بزرگ و راحت‌تری برخوردار هستند که طراحی ویژه‌ای دارند و امکان تنظیم محل قرارگیری سر و گردن در هر صندلی وجود دارد. ضمن اینکه رو به روی تمامی صندلی‌ها یک صفحه‌ نمایش‌های۱۲ اینچی (در کلاس اکونومی) و ۱۳ اینچیِ (در کلاس بیزنس) با کیفیت قرار گرفته است. سایر امکاناتی که مسافران می‌توانند در پرواز خود با ایرباس A321 نئو تجربه کنند عبارت‌اند از:

  • اینترنت Wi-Fi
  •  امکان تغیر نورپردازی در داخل کابین
  • کاهش قابل توجه نویز هواپیما در تمامی مقاطع پرواز اعم از تیک آف و کروز
  • استفاده از فیلترهای HEPA که ضمانت کننده هوای تمیز و با کیفیت در داخل کابین‌ها است

ایرباس A321neo، هواپیمای محبوب مسافران، ایرلاین‌ها و محیط زیست

تا کنون به مصرف سوخت کمتر، ظرفیت بالاتر، فضای بیشتر، تمیز تر بودن سوخت ایرباس A321neo اشاره کردیم اما زمان برتری این هواپیما مشخص می‌شود که این موارد را در کنار یک دیگر قرار بدهیم و آن‌ها را نسبت به وضعیت حال حاضر جهان به یک جمع بندی برسانیم.

آسیبی که ویروس کرونا به صنعت هوانوردی وارد کرد در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و بسیاری از ایرلاین‌ها به دلایل متعددی چون کمبود تقاضای پرواز مجبور به پارک کردن بخش عظیمی از ناوگان خود در فرودگاه‌ها شدند یا گاها طی اقدام‌های باورنکردنی  هواپیما را به رستوران تبدیل کردند.